Over Wetland Wonen Nieuws & publicaties Laatste nieuws Verduurzaming met oog voor bewoners: hoe Wetland haar woningen toekomstbestendig maakt

Verduurzaming met oog voor bewoners: hoe Wetland haar woningen toekomstbestendig maakt

Leestijd: 4 min

De verduurzaming van woningen is een grote uitdaging waar Wetland Wonen met een doordachte aanpak en een duidelijke visie aan werkt. Lucas Bruins, procesmanager verduurzaming, en Jochem Deen, beleidsadviseur asset management, vertellen over de strategie en hoe Wetland bewoners betrekt bij het proces.

Een heldere stip op de horizon

‘In 2050 willen we volledig CO2-neutraal zijn. Dat is de stip op de horizon’, vertelt Jochem. ‘Dat doen we wel stapsgewijs, met bewezen technieken en een logische planning. Tot 2030 focussen we ons op isolatie, zonnepanelen, mechanische ventilatie en hybride warmtepompen. Vanaf 2035 gaan we over op volledig gasloze oplossingen, zoals all-electric warmtepompen. Het is een enorme operatie, want het gaat om ruim 3.400 woningen. Maar door een goede projectplanning en nauwe samenwerking met vaste partners liggen we op schema.’

Betaalbaarheid en betrokkenheid

Goed nieuws dus, maar betekent het ook dat huurders meer voor hun verduurzaamde woningen moeten gaan betalen? ‘Nee, we verhogen de huur niet voor onze zittende huurders’, zegt Lucas. ‘We vinden het belangrijk dat mensen hun medewerking verlenen aan de plannen. Als de huur te hoog wordt, dan wordt die kans kleiner en dat willen we voorkomen. Daarom nemen we veel tijd voor de voorbereidingen en leggen we alles zo goed mogelijk aan ze uit.’

‘Bewoners willen graag precies weten wat er in hun huis staat te gebeuren en ook wanneer en door wie’, gaat Lucas verder. ‘Het is dan ook heel belangrijk om huurders te (blijven) informeren over het verloop van het proces en wat dit voor hen betekent.’

Sociale begeleiding

Dat is één van de redenen dat Wetland de verduurzamingsprojecten niet alleen technisch in kaart brengt, maar ook vanuit sociaal oogpunt. ‘Elk verduurzamingsproject heeft een woonconsulent die bewoners begeleidt’, legt Lucas uit. ‘Zo’n consulent bespreekt met de huurder wat er gaat gebeuren en schat in hoeveel ondersteuning de huurder verder nodig heeft. Dit gebeurt tegelijkertijd met de technische opname door de aannemer. Zo heeft de huurder maar 1 afspraak en ziet hij meteen de 2 gezichten die ook in de uitvoeringsfase betrokken zijn.’

‘Zo’n 70% tot 80% van de huurders gaat vrijwel direct akkoord met de plannen. De overige 20% tot 30% heeft ietsje meer uitleg nodig, waarvan de laatste 5% de meeste hulp nodig heeft. Maar daar nemen we de tijd voor. We blijven uitleggen en informeren en dwingen nooit iets af.’

Jochem benadrukt dat deze aanpak zijn vruchten afwerpt: ‘Door meer tijd te steken in voorbereiding en bewoners goed te informeren, zien we dat projecten soepeler verlopen. Het verduurzamingsproject in Genemuiden is daar een mooi voorbeeld van. Het lijkt bijna saai, maar dat is juist omdat alles zo goed geregeld is.’

Succesfactoren: samenwerking en communicatie

De verduurzamingsprojecten van Wetland zijn niet alleen succesvol door de goede communicatie met huurders, maar ook door de intensieve en resultaatgerichte samenwerking met vaste bouwpartners. Lucas: ‘We werken langdurig samen met 2 aannemers, 2 schilders en een installateur, want we vinden het belangrijk dat we weten wat we aan elkaar hebben. Deze partijen werken met vaste ploegen en teams sinds 2021 aan de verduurzaming van onze woningen waardoor ze ons vastgoed goed kennen.’

‘De samenwerking is steeds soepeler gaan verlopen’, vervolgt Lucas. ‘Ik kan wel zeggen dat het inmiddels bijna een geoliede machine is geworden. Iedereen weet wat zijn rol is. We hebben bovendien een zeer open communicatiecultuur. Alles kan op tafel. Ik denk dat een dergelijke manier van communiceren zich altijd uitbetaalt.’

Goodwill kweken met praktische oplossingen

Het verduurzamen van woningen gaat niet helemaal zonder overlast, maar Wetland minimaliseert dit zoveel mogelijk. ‘Bij zolderisolatie bijvoorbeeld zorgen we voor containeracties’, zegt Lucas. ‘Zo kunnen bewoners hun zolder leegmaken en hoeven ze niet zelf naar de stort te rijden. Dat is toch iets waar veel mensen tegenop kijken. Door dit soort zaken te faciliteren helpen we mensen én kunnen wij doorgaans op het afgesproken moment terecht voor de werkzaamheden.’

‘We stellen ook vaak een lege woning beschikbaar waar mensen tijdens de werkzaamheden terechtkunnen voor bijvoorbeeld een kop koffie of het lezen van de krant. Én oudere bewoners kunnen extra hulp krijgen bij zware klussen. Die extra’s kosten misschien wat tijd en geld, maar zorgen voor veel goodwill.’

Een stap vooruit met zonnepanelen

Wetland is goed op weg met het verduurzamingsprogramma. ‘Een voorbeeld daarvan is ons zonnepanelenproject’, vertelt Jochem. ‘Sinds 2024 hebben we dit grootschalig uitgerold. Hiermee verlagen we de energielasten van huurders en dragen we bij aan de CO2-reductie. Inmiddels hebben we een reductie van 16% bereikt. En dat is nog maar het begin.’

Toekomst vol kansen

De verduurzamingsreis van Wetland is nog lang niet ten einde. ‘Technologische ontwikkelingen, zoals seizoenbatterijen, zullen ons in de toekomst helpen om nog meer impact te maken’, zegt Jochem. ‘Maar we houden vast aan onze visie: werken met bewezen technieken, een stapsgewijze aanpak en blijvende communicatie met bewoners. Zo maken we onze woningen klaar voor de toekomst, samen met onze huurders.’